Acaba sorun nerde? Bir dersi anlamak için defalarca okumak mı gerekir? Dersleri bir biri ardına mı?
Defalarca duymuşuzdur bir öğrencinin “Artık bu kitabı okumaktan bıktım”, “Bu kitaptan o kadar bıktım ki anlatamam.” Veya “Ne kadar fazla okusam sanki daha az öğreniyorum” ya da “Defalarca okudum ama yine öğrenemedim” dediğini.
Acaba sorun nerde? Bir dersi anlamak için defalarca okumak mı gerekir? Dersleri bir biri ardına mı çalışmalı? Ve bir dersi defalarca mı tekrar etmeli? Eğer böyleyse ders çalışmak çok zor bir iş demektir. Ama gerçek böyle değildir.
Gerçek şu ki, bu tür öğrenim görenler, doğru ders çalışma metodunu bilmiyorlar ve okul ve üniversitelerde nasıl ders çalışmaları gerektiğini öğrenmiyorlar. Öğrenme ve okuma, birbiriyle çok ilişkilidir. Öyle ki, birbirinin gereğidirler adeta. Öğrenimin artması için her şeyden önce araştırmacı ve faal bir okuma gereklidir.
Doğru Okuma Metodu, Aşağıdaki Önemli Dört Özelliği Doğurur
1- Okumaya ayrılan zamanı kısaltır.
2- Öğrenme oranını artırır.
3- Konuların akılda kalma süresini artırır.
4- Bilgileri akılda tutmayı kolaylaştırır.
Etkin bir okuma için, önemli noktaları not etmek gerek. Böylece defalarca okumaya gerek kalmaz ve notlara bakarak konuyu hatırlarsınız. Not almak, okumanın ayrılmaz bir parçası olmalıdır. Çünkü başarınızı artıracak ve öğrenmeye ayıracağınız zamanı azaltacaktır. Not almadan okumak, unutkanlığın önemli bir sebebidir.
Okumanın 6 Metodu
1- Yazmadan okumak: yanlış bir mütalaa metodudur. Konuları insan kendi okumalı, gerektiğinde yüksek sesle okumalı; önemli konuları not almalı böylece gerektiğinde özellikle sınav öncesinde o konulara göz atarak konuları çabucak hatırlamalıdır.
2- Önemli noktaların altını çizmek: Bu metot belki bir öncesinden daha iyidir ama ders çalışma için yeterli bir metot değildir. Çünkü bu metotta kişi, konuya dikkatini verecek yerde, kendini çizgi çizmeye adapte ediyor. Bu metodun en doğru yolu, önce konuyu iyice okumak, anlamak ve daha sonra önemlilerinin altını çizmektir; altını çizecek önemli nokta aramak değil.
3- Dipnot: bu metot, önceki iki metoda göre daha iyi ama yine de konuları kökünden anlamada ve ders kitaplarını okumada yeterli bir metot değildir. Fakat fazla önemi olmayan konuları öğrenmede yararlanılabilir.
4- Özet Tutma: bu metotta bir konuyu okuyor ve aklınızda kalanı özet bir şekilde not ediyorsunuz. Bu metot, diğer ikisinden daha etkilidir; çünkü bu metotta önce konuyu anlıyor daha sonra not alıyorsunuz. Yine de en iyi metot değil.
5- Kilit noktayı tespit etme: bu metot, okumak ve önemli noktaları yazmak için çok uygun bir metottur. Bu metotta, konuyu anladıktan sonra, kilit noktayı not ediyorsunuz. Aslında kilit kelime, gördüğümüzde, cümlenin anlamını hatırladığımız en rahat ve anlamlı kelimedir.
6- Yaratıcılık ve beyin ağı şeması: bu metot, öğrenmenin, özellikle ders metinlerini öğrenmenin en iyi yoludur. Bu metotta önce konuyu okuyor, tamamen anladıktan sonra kendi dilinizle ve kilit kelime yöntemiyle not alarak ve kilit kelimeleri beyin ağı üzerine yazarak sonraki aşamalarda kitabı ve konuyu tekrar okumak yerine, sadece beyin ağı şemasına müracaat edip kilit kelimeleri gördükten sonra çabuk bir şekilde hatırlıyorsunuz. Bu metot öğreniminizin başarı yüzdesini artırmakta ve ders okumayı kolaylaştırmaktadır.
Okuma koşulları
Okuma koşulları, şartları bilmek, kullanmak ve hazırlamakla oluşur. Bu şekilde faydalı ve verimli bir okuma gerçekleşir. Gerçekte bu koşullar bizlere okumaya başlamadan önce hangi esasları kullanmayı, okuma esnasında hangi koşulları hazırlamayı ve hedefe nasıl varmayı öğretir. Bunları bilmekle daha bilinçli ders çalışmaya başlar ve daha faal oluruz.
1- Doğru Başlama: okumada başarılı olmak için doğru başlamak gerek.
2- Plan program: Başarının asli etkenlerinden biri, düzenli bir plan programa sahip olmaktır.
3- sıra Düzeni: Her kuruluşun temeli, sıra düzenine bağlıdır.
4- Sükûnet: Sakin kişilik, öngörüyü güçlendirir.
5- Zamanı doğru kullanmak: Benyamin Franklin şöyle diyor: “Yaşamayı seviyor musunuz? Öyleyse vaktinizi telef etmeyin; çünkü hayat vakitten müteşekkildir.”
6- Sağlık: Sağlam kafa sağlam vücutta bulunur.
7- Dengeli Beslenme: Sağlık açısından önemli bir yeri vardır.
8- Alkollü içkilerden uzak durmak: Alkol, hafızayı zayıflatır.
9- Spor: Uzun ömrün anahtarıdır.
10- Yeterli Uyku: Uyku öğrenme ve hafızayı güçlendirir.
11- Konuyu İdrak: Uzun süre akılda kalan şey konudur.
İlim öğrenenlerin göz önünde bulundurması gereken birkaç önemli tavsiye
1- İnsanın bir konu üzerine fikrini yoğunlaştırması en fazla 30 dakika sürer. Yani bir konu üzerinde 30 dakika fikir yürütmeli mütalaa etmeli, ardından 10 15 dakika istirahat edip tekrar aynı minvalde devam edilmelidir.
2- Okumaya başlamadan önce ağır ve yağlı yiyecekler tüketmekten kaçının. Yemeği yedikten birkaç saat sonra okumaya başlayın. Çünkü ağır bir yemekten sonra kan dolaşımı, sindirime yardım etmek için daha çok sindirim sistemine yoğunlaşır ve bu yüzden beyine kan akışı azalır ve anlama yeteneği azalır. Alkol, ilaç, unlu ve şekerli yiyeceklerden kaçının; bunlar anlama ve konsantrasyonu azaltır. Asitli içecekler de aynı.
3- İnsan zihni akıllıdır; eğer not alırsanız ezberlemekten kurtulursunuz. Yine bir konuyu hem yazıp hem dinleyemezsiniz. Öyleyse okuma esnasında not almalıyız.
Acaba sorun nerde? Bir dersi anlamak için defalarca okumak mı gerekir? Dersleri bir biri ardına mı çalışmalı? Ve bir dersi defalarca mı tekrar etmeli? Eğer böyleyse ders çalışmak çok zor bir iş demektir. Ama gerçek böyle değildir.
Gerçek şu ki, bu tür öğrenim görenler, doğru ders çalışma metodunu bilmiyorlar ve okul ve üniversitelerde nasıl ders çalışmaları gerektiğini öğrenmiyorlar. Öğrenme ve okuma, birbiriyle çok ilişkilidir. Öyle ki, birbirinin gereğidirler adeta. Öğrenimin artması için her şeyden önce araştırmacı ve faal bir okuma gereklidir.
Doğru Okuma Metodu, Aşağıdaki Önemli Dört Özelliği Doğurur
1- Okumaya ayrılan zamanı kısaltır.
2- Öğrenme oranını artırır.
3- Konuların akılda kalma süresini artırır.
4- Bilgileri akılda tutmayı kolaylaştırır.
Etkin bir okuma için, önemli noktaları not etmek gerek. Böylece defalarca okumaya gerek kalmaz ve notlara bakarak konuyu hatırlarsınız. Not almak, okumanın ayrılmaz bir parçası olmalıdır. Çünkü başarınızı artıracak ve öğrenmeye ayıracağınız zamanı azaltacaktır. Not almadan okumak, unutkanlığın önemli bir sebebidir.
Okumanın 6 Metodu
1- Yazmadan okumak: yanlış bir mütalaa metodudur. Konuları insan kendi okumalı, gerektiğinde yüksek sesle okumalı; önemli konuları not almalı böylece gerektiğinde özellikle sınav öncesinde o konulara göz atarak konuları çabucak hatırlamalıdır.
2- Önemli noktaların altını çizmek: Bu metot belki bir öncesinden daha iyidir ama ders çalışma için yeterli bir metot değildir. Çünkü bu metotta kişi, konuya dikkatini verecek yerde, kendini çizgi çizmeye adapte ediyor. Bu metodun en doğru yolu, önce konuyu iyice okumak, anlamak ve daha sonra önemlilerinin altını çizmektir; altını çizecek önemli nokta aramak değil.
3- Dipnot: bu metot, önceki iki metoda göre daha iyi ama yine de konuları kökünden anlamada ve ders kitaplarını okumada yeterli bir metot değildir. Fakat fazla önemi olmayan konuları öğrenmede yararlanılabilir.
4- Özet Tutma: bu metotta bir konuyu okuyor ve aklınızda kalanı özet bir şekilde not ediyorsunuz. Bu metot, diğer ikisinden daha etkilidir; çünkü bu metotta önce konuyu anlıyor daha sonra not alıyorsunuz. Yine de en iyi metot değil.
5- Kilit noktayı tespit etme: bu metot, okumak ve önemli noktaları yazmak için çok uygun bir metottur. Bu metotta, konuyu anladıktan sonra, kilit noktayı not ediyorsunuz. Aslında kilit kelime, gördüğümüzde, cümlenin anlamını hatırladığımız en rahat ve anlamlı kelimedir.
6- Yaratıcılık ve beyin ağı şeması: bu metot, öğrenmenin, özellikle ders metinlerini öğrenmenin en iyi yoludur. Bu metotta önce konuyu okuyor, tamamen anladıktan sonra kendi dilinizle ve kilit kelime yöntemiyle not alarak ve kilit kelimeleri beyin ağı üzerine yazarak sonraki aşamalarda kitabı ve konuyu tekrar okumak yerine, sadece beyin ağı şemasına müracaat edip kilit kelimeleri gördükten sonra çabuk bir şekilde hatırlıyorsunuz. Bu metot öğreniminizin başarı yüzdesini artırmakta ve ders okumayı kolaylaştırmaktadır.
Okuma koşulları
Okuma koşulları, şartları bilmek, kullanmak ve hazırlamakla oluşur. Bu şekilde faydalı ve verimli bir okuma gerçekleşir. Gerçekte bu koşullar bizlere okumaya başlamadan önce hangi esasları kullanmayı, okuma esnasında hangi koşulları hazırlamayı ve hedefe nasıl varmayı öğretir. Bunları bilmekle daha bilinçli ders çalışmaya başlar ve daha faal oluruz.
1- Doğru Başlama: okumada başarılı olmak için doğru başlamak gerek.
2- Plan program: Başarının asli etkenlerinden biri, düzenli bir plan programa sahip olmaktır.
3- sıra Düzeni: Her kuruluşun temeli, sıra düzenine bağlıdır.
4- Sükûnet: Sakin kişilik, öngörüyü güçlendirir.
5- Zamanı doğru kullanmak: Benyamin Franklin şöyle diyor: “Yaşamayı seviyor musunuz? Öyleyse vaktinizi telef etmeyin; çünkü hayat vakitten müteşekkildir.”
6- Sağlık: Sağlam kafa sağlam vücutta bulunur.
7- Dengeli Beslenme: Sağlık açısından önemli bir yeri vardır.
8- Alkollü içkilerden uzak durmak: Alkol, hafızayı zayıflatır.
9- Spor: Uzun ömrün anahtarıdır.
10- Yeterli Uyku: Uyku öğrenme ve hafızayı güçlendirir.
11- Konuyu İdrak: Uzun süre akılda kalan şey konudur.
İlim öğrenenlerin göz önünde bulundurması gereken birkaç önemli tavsiye
1- İnsanın bir konu üzerine fikrini yoğunlaştırması en fazla 30 dakika sürer. Yani bir konu üzerinde 30 dakika fikir yürütmeli mütalaa etmeli, ardından 10 15 dakika istirahat edip tekrar aynı minvalde devam edilmelidir.
2- Okumaya başlamadan önce ağır ve yağlı yiyecekler tüketmekten kaçının. Yemeği yedikten birkaç saat sonra okumaya başlayın. Çünkü ağır bir yemekten sonra kan dolaşımı, sindirime yardım etmek için daha çok sindirim sistemine yoğunlaşır ve bu yüzden beyine kan akışı azalır ve anlama yeteneği azalır. Alkol, ilaç, unlu ve şekerli yiyeceklerden kaçının; bunlar anlama ve konsantrasyonu azaltır. Asitli içecekler de aynı.
3- İnsan zihni akıllıdır; eğer not alırsanız ezberlemekten kurtulursunuz. Yine bir konuyu hem yazıp hem dinleyemezsiniz. Öyleyse okuma esnasında not almalıyız.
1 yorum:
teşekkür ederim
Yorum Gönder